perjantai 11. joulukuuta 2015

Sosiaalisen median kotitehtävä 3.


Kuvahaun tulos haulle ryhmätyö


Ryhmätyön aihe herätti minussa aluksi lähinnä kauhua syystä että aihe oli itselleni täysin tuntematon. Toiseksi että työ piti tehdä täysin virtuaalisesti verkossa, lukuunottamatta kuvauksia joissa kaksi henkilöä sai tavata.
Meidän ryhmässä työskentely oli tiivistä alusta alkaen. Perustimme testitilin Twitteriin ja Periscopeen heti tehtävän annon saatuamme ja he joilla oli mahdollisuus ladata sovellus puhelimiinsa pääsivät jo heti testaamaan videointia. Sovimme marraskuu etäpäivien jälkeen tapaamisen verkossa jo heti viikonlopulle. Sitä ennen jokaisen oli itse perehdyttävä Periscopeen syvemmin ja etenkin sääntöihin.
Perustimme oman yhteisön Google+:aan joka toimi yhteydenpito kanavanamme.
Ensimmäisessä verkkotapaamisessa teimme suunnitelman projektin etenemisestä. Seuraavaa tapaamista varten jokaisen tuli ehdottaa kuvausaiheita jotka lisäsimme lähetysaikataulu kalenteriimme. Tämän jälkeen tiimimme käsikirjoittajiksi valitut henkilöt suunnittelivat rungon työllemme jonka mukaan videoiden kuvaamispäivät jaettiin kuvaamiseen vastuu henkilöille .
Täytyy kyllä myöntää että ensimmäinen kuvauspäivänä mentiin kyllä todella oman mukavuusasteen alapuolelle. Jännitti ja kauhistutti lähteä tekemään livefilmiä. Hieman kyllä yllätyin kun aika moni olikin jo kuullut Periscopesta, ei vaan teinit vaan myös aikuiset. Se oli se Hesarin juttu joka oli juuri julkaistu sinä päivänä jolloin meidän ryhmä aloitti kuvaukset. http://www.hs.fi/ilta/27112015/a1448595500558

Tuoreempi lehtikirjoitus oli Ilta-Sanomissa 8.12.2015 http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1449543191068.html. Artikkeli oli huomattavasti kielteisempi kuin tuo aikaisempi Hesarin kirjoitus. Tosiasiahan kuitenkin on että jokainen voi itse omaa harkintaansa käyttäen päättää mitä sovelluksia ottaa itselleen käyttöön.

Ryhmässämme kaikki osallistuivat verkkotapaamisiimme ja niissä keskustelu on tiivistä ja antoisaa. Tunnustan kyllä itse oppineeni tässä tehtävässä eniten juuri muilta ryhmäläisiltä. Huippu tyyppejä kaikki! Loppumetreillä tuli jopa hieman haikea olo että nytkö meidän tapaamiset verkossa loppuu. Säännöllisistä tapaamisista oli tullut jo niin tapa. Tämä ryhmätehtävä myös osoitti sen että ryhmätyöskentely todellakin toimii myös näin virtuaalisesti. Kaiken kaikkiaan kiva ja opettavainen kokemus.


1 kommentti: